Docente do IPAM Lisboa publica artigo na revista Journal of Research in Interactive Marketing

A professora do IPAM Lisboa, Natália Pacheco, publicou no Journal of Research in Interactive Marketing, uma revista de renome na área do Marketing, o artigo intitulado “Can you imagine yourself wearing this product? Embodied mental simulation and attractiveness in e-commerce product pictures”. English Version Below
  • Início
  • Notícias
  • Docente do IPAM Lisboa publica artigo na revista Journal of Research in Interactive Marketing
Docente do IPAM Lisboa publica artigo na revista Journal of Research in Interactive Marketing
20 setembro 2022
A professora do IPAM Lisboa, Natália Pacheco, publicou no Journal of Research in Interactive Marketing, uma revista de renome na área do Marketing, o artigo intitulado “Can you imagine yourself wearing this product? Embodied mental simulation and attractiveness in e-commerce product pictures”. English Version Below

A professora do IPAM Lisboa, Natália Pacheco, publicou no Journal of Research in Interactive Marketing, uma revista de renome na área do Marketing, o artigo intitulado “Can you imagine yourself wearing this product? Embodied mental simulation and attractiveness in e-commerce product pictures”.

Este artigo foca-se no teste da utilização de diferentes tipos de imagem de produto no e-commerce para encontrar o tipo que gera maior intenção de compra e procura, também, analisar as variáveis que explicam os resultados encontrados.

Foram desenvolvidos dois estudos experimentais - o primeiro estudo investigou a intenção de compra dos consumidores, e o segundo estudo investigou a escolha dos consumidores por uma t-shirt exposta numa loja de comércio eletrónico. Os autores manipularam a imagem do produto considerando imagens com a presença ou ausência de um modelo humano vestindo o produto (plano vs. manequim vs. modelo humano sem rosto vs. modelo humano com rosto).

Os consumidores demonstraram maior escolha e intenção de compra para o quadro que suscitou maior incorporação da simulação mental. Imagens diferentes suscitaram maior incorporação de simulação mental, dependendo da etapa da jornada do consumidor (escolha entre duas opções ou intenção de compra). A atratividade percebida do produto influenciou esta descoberta. Por exemplo, devido à sua maior influência nas escolhas feitas pelos consumidores, as fotos de manequins devem ser utilizadas em situações com opções, como uma página de categoria de e-commerce, enquanto as fotos com modelos humanos devem ser utilizadas em páginas em que os consumidores realizam uma análise aprofundada de um produto, como uma página de produto, devido à sua maior influência na intenção de compra.

Para a professora Natália Pacheco este tipo de estudos e a investigação científica são “uma parte importante do trabalho dos professores, que envolve muita dedicação. É gratificante quando os nossos artigos são publicados em boas revistas como esta".

***

IPAM Lisboa's professor, Natália Pacheco, published in the Journal of Research in Interactive Marketing, a renowned journal in the area of Marketing, the article entitled "Can you imagine yourself wearing this product? Embodied mental simulation and attractiveness in e-commerce product pictures".

This article focuses on testing the use of different types of product images in e-commerce to find the type that generates greater purchase intention and also tries to analyse the variables that explain the results obtained.

Two experimental studies were developed - the first study investigated consumers' purchase intention, and the second study investigated consumers' choice of a t-shirt displayed in an e-commerce shop. The authors manipulated the product image by considering images with the presence or absence of a human model wearing the product (flat vs. mannequin vs. faceless human model vs. human model with face).

Consumers demonstrated a higher choice and purchase intention for the picture that elicited stronger incorporation of the mental simulation. Different pictures elicited greater incorporation of mental simulation depending on the stage of the consumer journey (choice between two options or purchase intention). The perceived attractiveness of the product influenced this finding. For example, due to their greater influence on the choices made by consumers, photos of mannequins should be used in situations with options, such as an e-commerce category page, while photos with human models should be used on pages where consumers carry out an in-depth analysis of a product, such as a product page, due to their greater influence on purchase intent.

For professor Natália Pacheco this type of studies and scientific research are "an important part of the professors' work, which involves a lot of dedication. It is gratifying when our articles are published in good magazines like this one".

Share
Whatsapp
Contacta-nos

IPAM Lisboa: Estr. da Correia 53. 1500-210 Lisboa

+351 210 309 930

IPAM Porto: Rua Manuel Pinto de Azevedo, 748. 4100-320 Porto

+351 229 398 089

© 2023 IPAM. Todos os direitos reservados